Er panikkangst farlig?

panikkangst

Panikkangst er forbundet med svært ubehagelige kroppslige symptomer. Men er panikkangst farlig?

Se for deg at du sitter i sofaen og ser på TV. I det du strekker deg etter kaffekoppen, kjenner du at noe ubehagelig skjer i brystregionen. Det begynner å stramme. Er jeg i ferd med å få et hjerteinfarkt? Tanken på dette gjør deg redd. Hjertet slår fortere, du kjenner etter og legger merke til at smertene i brystet blir sterkere. Du er nå helt sikker på at du er i ferd med å få et hjerteinfarkt. Du puster raskere og begynner å hyperventilere. Frykten eskalerer. Du blir svimmel og nummen i armer og ben. På dette tidspunktet er du helt sikker på at du er i ferd med å dø og ringer 113.

Panikkangst og brystsmeter

Over 1/3 av henvisningene til kardiologen skyldes panikkanfall. Årsaken til dette er at panikkanfall ofte innebærer store smerter i brystregionen, og som dermed flytter tankene mot hjertefeil. Under et panikkanfall er det vanlig at man hyperventilerer. Konsekvensen av dette er at vi puster ut mye luft i løpet av kort tid, som igjen kan føre til at kroppen tømmer seg for karbondioksid(C02). Når dette skjer reduseres det vi kaller for partialtrykket av CO2 i blodårene, som gjerne kjennes ut som om noe tungt ligger og presser på brystkassen vår. Når pusten stabiliserer seg vil også Co2 nivået komme tilbake til normalen og brystsmertene vil avta.

Svimmelhet og andre symptomer

Brystsmertene, kombinert med svimmelhet, nummenhet, prikking, svetting og kraftig hjertebank utgjør imidlertid en svært skremmende opplevelse for folk, og det er vanlig å ha tanker om at panikkanfall i seg selv kan være farlige for kroppen. Men er den egentlig det?

Svaret er nei I et 10-årig langt studie fant man ingen sammenheng mellom angst og økt dødelighet. Frykt er en mekanisme som øker vår sannsynlighet for overlevelse i møte med f.eks. en sulten bjørn, men som kalles angst dersom det ikke er noen faktisk fare i nærheten. Mekanismen blir da en ubehagelig falsk alarm – og dersom den begynner å gå av oftere og oftere kan den bli et problem i hverdagen. Heldigvis finnes det gode løsninger. Forskning viser at den mest effektive behandlingen for angst og panikklidelse er samtaleterapi, sammen med en profesjonell terapeut som du trives med og føler deg trygg på.

Sliter du med panikkangst og ønsker å snakke med en psykolog i Oslo?  Ta gjerne kontakt med oss her