Klinisk psykolog
Å kjenne seg fastlåst i seg selv kan oppleves som å sitte fast i de samme tankene, følelsene eller reaksjonene, selv når viljen til endring er der. Mange beskriver en følelse av å miste kontakt med seg selv, stå stille i livet eller stadig havne i de samme mønstrene i relasjoner og i hverdagen. Det kan kjennes frustrerende, tungt og ensomt å forstå hva man ønsker, men likevel oppleve at noe holder en tilbake. Mange vet hva de “burde” gjøre, men opplever at det likevel stopper opp. De har forsøkt å forstå, tenke annerledes eller skjerpe seg, men opplever likevel at de havner tilbake i de samme mønstrene. Når gamle reaksjoner aktiveres i møte med stress, krav eller relasjoner, kan det føles som om man mister kontakten med seg selv og det man egentlig trenger.
Kjenner du deg igjen i å havne i mønstre du egentlig ønsker å endre, uten helt å forstå hvordan du skal få det til? I terapi får du rom til å utforske det som ligger bak disse mønstrene, forstå deg selv på et dypere plan og skape endring som ikke bare handler om å fungere bedre på utsiden, men også få det bedre på innsiden.
Jeg tilbyr terapi for enkeltpersoner og par, og arbeider også med klienter som ønsker utredning og mer spesialisert behandling.
Jeg er klinisk psykolog med bred erfaring fra spesialisthelsetjenesten og tar
spesialistutdanning i voksenpsykologi og videreutdanning i EFT-C parterapi. Jeg har særlig kompetanse innen angst, depresjon, traumer, og jobber med problemstillinger som
selvfølelse, relasjonelle og følelsesmessige vansker, søvnvansker, samt utfordringer med motivasjon og livsstilendring.
Jeg har en integrativ tilnærming til terapi og kombinerer ulike metoder for å møte den
enkeltes behov. Min tilnærming er forankret i humanistisk psykologi og emosjonsfokusert
terapi i kombinasjon med kognitiv atferdsterapi. Videre tilbyr jeg behandling innen EMDR for traumer, angst, fobier, vedvarende sorgreaksjon og avhengighetsproblematikk, CBT-I ved søvnvansker, samt ACT og MBCT med fokus på å styrke evnen til å stå i følelser, regulere stress og leve mer i tråd med egne verdier.
Å oppsøke terapi kan føles som et stort steg, og mange er usikre på hva de går til eller om
det vil være riktig for dem. Første samtale er derfor lagt opp som en rolig og uformell samtale der du kan komme akkurat som du er, uten å måtte vite hva du skal si eller ha alt klart på forhånd.
Et terapiforløp starter med at vi sammen utforsker hva som gjør at du søker hjelp nå, og hva du ønsker å endre. I første samtale er jeg opptatt av å bli kjent med deg, hvordan du har det nå, og hvilke erfaringer, utfordringer eller mønstre som preger livet ditt. Mange kommer med en tydelig problemstilling, mens andre først og fremst kjenner på uro, stress, fastlåsthet eller en følelse av at noe ikke fungerer – begge deler er et godt utgangspunkt for terapi.
Jeg er opptatt av å skape et trygt og ikke-dømmende rom der vi kan forstå det du står i
sammen. Sammen lager vi en plan for hvordan du kan jobbe mot dine behov og mål, og vi
utforsker mønstre i tanker, følelser, reaksjoner og relasjoner, samt hvordan tidligere erfaringer, stress eller belastning påvirker hvordan du har det i dag. I terapien arbeider vi både med forståelse, følelsesmessig bearbeiding og konkrete verktøy for endring, med mål om å skape mer fleksibilitet, selvforståelse og varige endringer som oppleves meningsfulle for deg.
Mange par opplever å havne i de samme konfliktene igjen og igjen. Kanskje den ene prøver å komme nærmere, mens den andre trekker seg unna. Kanskje dere savner følelsen av å bli forstått, sett eller møtt av den andre – selv om kjærligheten fortsatt er der.
I emosjonsfokusert parterapi (EFT-C) er vi opptatt av hva som skjer under konfliktene – de
følelsene, lengslene og behovene som ofte skjuler seg bak irritasjon, avstand eller gjentatte krangler. Ofte handler konflikter mindre om selve temaet det krangles om, og mer om lengselen etter trygghet, nærhet og kontakt. Under frustrasjon, irritasjon eller avstand ligger det gjerne et ønske om å føle seg viktig for den andre og trygg i relasjonen.
Gjennom terapien får dere hjelp til å gjenkjenne de negative mønstrene som skaper avstand, og til å finne nye måter å møte hverandre på. Jeg vil hjelpe dere med å styrke
kommunikasjonen, gjenopprette nærhet og finne tilbake til følelsen av å være på samme lag.
Vi ønsker å hjelpe deg å bli kvitt vanskene dine totalt, ikke å lære deg å leve med symptomene.